واژه اشا (پاکی) واهمیت آن در کیش زرتشت
اشودرمان
شرکت تعاونی اشودرمان

 

واژه اشویی دو جنبه دارد :1 ) اشویی درونی 2 ) اشویی برونی
1-- اشویی درونی: عبارت است از اشویی در اندیشه و گفتار و کردار یا سه واژه
 هومت وهوخت و هورشت .
از اشویی درونی در گاتها سرودهای شیرین و دلکش اشوزرتشت مکرر یاد شده است از جمله اینکه :
هیچکس نباید به گفتار و دستور شخص تبه کار وگمراه کننده گوش دهد . چون که چنین شخصی  خا نه و ده و شهر و کشور را به ویرانی و تباهی خواهد کشاند پس بر ماست که در برابر این گونه مردان با سلاح پاکدامنی و پارسایی ایستادگی کنیم وآنا ن را از خود دور سازیم . اهنود گات 31 بند 18 .
ای مزدا کی سپید ه دم نیک بختی بدر خواهد امد ومردم  بسوی راستی و پاکی روی خواهندآورد ؟ کی نجات دهندگان بشر با دانش وخرد وآموزشهای موثر خویش مردم را رهبری خواهند کرد ؟ وهومن مظهر اندیشه نیک به چه کسی گرایش پیدا خواهد کرد ؟
 

ای هستی بخش من تنها ترا بعنوان آموزگارو سرور خود برگزیده ام .اشتود گات46 بند 3

 

ای مزدا کسانی را که تو از برای درستی کردار و پاکی فکرشان سزاوار می شناسی آرزوی آنا ن را برآورده ؛ کامروا فرما  .
 

اهنو د گات 28 بند 10

 

 

دانایی که آیین پاک و راستی را گسترش دهد و مردم را از پیام مقدسی که آنها را به رسایی و جاودانی و حقیقت رهنمون نماید؛ آگا ه سازد از بهترین خوشبختی بر خوردار خواهد شد . چنین شخصی بیگمان از نیروی اهورایی که در پرتو منش
پا ک افزایش مییابد بهر ه مند خواهد گردید . اهنود  گا ت 31 بند 6

 

تفسیر : اشوزرتشت تنها اهو رامزدا را بعنوان آمو زگار خود بر گزیده است . زیرا در اهورا مزدا همه چیز پاک و درست و دارای قانون و نظم میباشد . به همین منظور او از اهورامزدا می خواهد که خود کسانی را که در درستی کردار و پاکی فکرشان سزاوار می باشند آرزوهایشان را برآورده سازد . ناگفته نماند که اشوزرتشت برای گسترش آیین راستی و پاکی و آموزش گاتها به مردم ؛گروهی بنام انجمن مغان تشکیل داد تا راهش را ادامه دهند . این گروه متشکل بود از دانایان و دینداران و افراد صلح دوست و متعهد که در راه سوق داد ن جهان بسوی پیشرفت و آبادانی کوشش بسیار نمودند . دست یافتن به چنین هد فی میسر نیست مگر با اشاعه راستی و پاکی و نیک منشی که از قانون ازلی اشا سرچشمه میگیرد. این گروه که تعداد شان در ابتدا بسیار کم بود با امکانات محدود کار خود را آغاز کردند ودر این راه بدون هیچ گونه وقفه ای برای خدمت به سعادت وخوشبختی دیگران نهایت سعی خویش را بکار گرفتند .
با تمام مشکلاتی که در سر راه داشتند آئین مقدس اشويی وآموزش های گاتها را بدانجا گسترش دادند که اکنون؛ ما پس از سالیان دراز این پیام ها را با تمام محتوایش در دست داریم .پیروان ودلدادگان دین زرتشتی نیز با الهام از گاتا خواهان این بودند که پوینده راه پاکی وراستی باشند وبا اشخاص پلید وناپاک با سلاح پاکدامنی وپارسايی خود که از اهورامزدا
سرچشمه میگیرد ایستادگی کنند وحتی از جان خویش نیز بگذرند تا از نیروی اهورايی که در پرتو منش پاک افزایش مییابد ؛بهره مند گردنند.
اینک اهورامزدائی را میستایم که همه آفرینش ها واشویی را بیآفرید.     ( اوستا)
 2 -   اشویی برونی : شامل اشویی تن ؛ جامه ؛ خانه ؛ کوچه ؛ شهر ؛ کشور ؛ وچهار آخشیج میبا شد .
اهورا مز دا را با ید با ایما ن کا مل و از روی راستی ستود چه او بو سیله راستی و منش نیک و خویشتن شنا سی به ما نو ید رسایی و جاودا نگی داده تا برای همیشه ما را در کشور مینویی در فروغ بی پا یا ن خویش جا ی دهد .        اشتود گا ت 45 بند 10
یکی از با یستنیها ی اغا ز نما ز در دین زر تشتی پا کی تن از هر گو نه الا یش و نسا و پاکی جامه می با شد .
پاکی تن : هر زرتشتی قبل از نما ز با ید بد ن خو د را با ا ب پا ک بشو ید تا هر گو نه نسا و پلید ی از بد نش د ور شود .
پاکی جا مه : زر تشتیا ن معمو لا در هنگا م نما ز و نیا یش از سد ره وکشتی استفا ده می کنند هما نطو ر که می دا نید :
سد ره : جا مه ای سفید که از کتا ن می با شد . از سفید ی سدر ه چند چیز می توا ن بر دا شت کر د .
1-رنگ سفید نشا ن پا کی است .
2-بر طبق دانش رنگ شنا سی رنگ سفید اثر ات شفا بخش بر روی تن و دماغ دارد .
3- رنگ سفید تما م اثر ات بد را نا بو د می کند و با عث حفظ پاکی تن وروا ن می گر دد .
4-رنگ سفید نما د زند گی پا ک و بی غل وغش است و راستی و در ستی را مجسم می نما ید .
سفید ی سد ره مو جب می شو د که همو ا ر ه منز ه بوده ؛واز پلید ی بد ور با شیم . به همین دلیل است که مو بدا ن مو بد و موبدیا را ن هنگا م اوستا خو انی از جا مه سفید استفا ده می کنند .
کشتی :  (زنار) در او لین گر دش کشتی اند یشه نیک در دو مین و سو مین گر دش آ ن گفتار و کردا ر نیک رابخا طر می آور یم . در مو قع زدن چها ر گره کشتی (به نشا نه چها ر اخشیج) چها ر دستو ر بز رگ آیین زر تشتی را متو جه می شو یم .
در گره اول بیاد می آوریم که خدا یکی است وبه ترتیب در گره دوم آگاه میشویم که کیش مزدیسنا پاک وبی آلایش است . در سومین گردش ؛ اشوزرتشت فرستاده اهورامزدا است وبا لاخره در گره چهارم ؛ باید نیکو کار باشیم وبه همنوعان خود کمک کنیم .
در اوستا سرود های برای حفظ سلامت تن وتقویت نیروی بدنی (بعبارتی دنیای فانی وزندگی در جهان مادی ارزشمند وبها دارد وخوار وبی ارزش نیست برخلاف تصور بعضی از ایدئو لوژی های زمان )وبر زرتشتیان امر شده است که تن وروان خود را از آاودگی ها وناپاکی ها دور دارند ودر عین داشتن زندگی آبرومند ودوری جستن از کارهائی که موجب کاهش نیروی بدنی میشود به فکر کارهای مینوی وزندگی پس از مرگ نیز باشند .
هچنین یک فرد زرتشتی از درگاه اهورامزدا خواستار است که نعمت های یاد شده زیر را به او ببخشاید :
اهمائی ره ئسچه ؛خره نسجه . اهمائی تنوه دره تاتم . اهمائی تنوه وزدوه ره . اهمائی تنوه ورترم . اهمائی ایشتیم ؛ پئوروش خاترام . اهمائی آسنام چیت فره زاین تیم . اهمائی دره غام درغو جیتیم . اهمائی وهیشتم اهوم اشه انام راچنگهم ویسپو خاترم .
سروش واژ
فر وشکوه وزندگی آبرومند ؛ تندرستی وصحت بدن ؛ پایداری تن در برابر سختی ها وپیروزی جسما نی در مسابقه زندگی ودر برابر دشمن ؛ ثروت شادی آفرین ؛ فرزندان نامی ونیکو کار ؛ دیر زیوی وطول عمر وبهترین جای پاکان   ( بهشت برین )
توضیح اینکه این سروش واژ یکی از نماز های بایسته درکیش زرتشت است که در 5 گاه نماز این واژگان تکرار میشود وبعبارتی یادآوری القاء آن در هر روز 5بار است
در ایران باستان قانون هائی وجود داشت که این قوانین بیشتر دراطراف واژه اشوئی که به معنی پاکی است دور میزد وبه ایرانیان   سفارش ودستور  میداد که:
1)بدن وجامه وخانه ومحیط منزل خود وهر چیز ی که در دسترسشان قرار میگیرد از آلودگی ها بزدایند وآنها را پاکیزه نگاه دارند
2) از نسا (جسد انسان وحیوان) وهیر نسا ( آنچه از بدن موجود زنده جدا میشود مانند مو وناخن) وسایر چیز های آلوده ونا پاک دوری کنند ؛ ودر صورت آلوده شدن خود را تمیز وپاگیزه گردانند.
این نکته را باید خاطر نشان کرد که منظور از پاکی تن وجامه ؛ بصورت کلی پاکی محیط زندگی وخانه وجامه میباشد وبه همین علت زرتشتیان در ااغلب اوقات با دود کردن اسفند وکندور صندل ولبان وگرداند ن در محیط اطراف خویش ؛ علاوه بر ایجاد بوی خوش ؛هوا را گند زدائی میکنند.
در تدین زرتشت شستن دست وصورت ولباس وبدن در آب روان (که دیگران از أن استفاده میکنند ) نکوهیده ومنع گردیده است وبرای پاکی برون باید چها ر آخشیچ را پاک نگه داریم.
اصولا در کیش اشو زرتشت پیامبر باستانی چها ر داده و آفریده ی اهورا مزدا را محترم می د انند. این چها ر آخشیچ و یا عناصر اربعه آفرید گا ر به تر تیب عبا رت اند: ازآب؛آتش؛باد؛خاک؛ که به نام عنا صر اربعه دین زرتشتی معروفند . چهار آخشیج مذکور در فوق عناصر میباشند که ادامه زندگی وبقای وجود انسانها وجانوران ورستنیها وگیاهان را تشکیل میدهند که هر یک جداگانه وبطور خیلی مختصر در ارتباط با محیط زیست سالم از جنبه دین زرتستی مورد مطالعه قرار میگیرد .
این چهار عنصر اصلی سازنده زندگی موجودات زنده در کتاب مقدس اوستا ونزد پیروان آن کتاب آنقدر منزلت دارند که جنبه الوهیت داشته که برای هریک  یشت (نیایش مخصوص) به خود ونیز فرشته (یا ایزد موکل به خویش) وحتی گاهی معابد مخصوص به خویش داشته است.
آب : یکی از عناصر اربعه است که نزد ایرانیان بسیار مقدس بوده وآلوده کردن آن به هر نوع کثافات وناپاکی گناه ونارواست . آب دارای دو دعای مخصوص به خود است : یکی آبان یشت ودیگری آ ب نیایش
فرشته (ویا ایزد )موکل آب ناهید  یا آناهیت نام کامل فرشته آب اردویسور ناهید میباشد . آبان یشت که یشت پنچم میباشد یکی از دلپذیر ترین وکهن ترین یشت هاست ؛ که از فواید وخواص آب واز عظمت ایزد ناهید گفتگو مینماید ودارای 30 کرده و133 بند است   وتمام کرده ها ی آن در باره فواید آب وپاکیزه نگه داشتن آن ونیالودن وکثیف نکردن آب سروده شده است . در اوستا از یک فرشته دیگر بنام (فرشته أپام نپات) نامبرده که پاسبانی ونگهداری چشمه ؛ روده ها ودریا ها را بعهده دارد .
دعای دیگر؛ آب نیایش است که قسمتی از آن را بصورت زیر است :
ترا ای اردویسور آناهیتا ؛ میستایم ترا که نمایانگاه همه آب های پاک ودرخشانی ؛ ونمازت میگزارم برای خشنودی اهورامزدا که آفریده اش هستی . ستایشگرم آب پاک سودرسان زندگی ساز را ؛ ستا یشگرم آن اردویسو رآناهیتا را؛ آن نگا هبان شایسته ئ آب های نیالوده ئ گیتی را وآن آب پهنه گستر زمین را که سازنده ئ زندگی است ؛ که چشمه ئ زاینده نیرو ست از برای تندرستی که چون فرو ریزد دیوان را نابود سازد وچون روان شود آلودگیها را نیست گرداند .   اینک بستائیم آناهیت را ؛ ایزد بلند شایسته را ؛ که در پهنه ئ سپهر جای دارد ؛ که در بستر زمین روان میشود که نیرو میبخشد تن وروان را ؛ که جنبش وزندگی میدهد گیتی را ؛ میرویاند گیاهان وسبزه هارا ؛ که بدان گله ها افزایش مییابند ؛ که کشور آباد ونیرومند میشود ؛   سرود پرستش سراییم برای اهورامزدا .
اوستا : آبان یشت
بنا به نوشته مورخان یونانی (هردوت ؛ استرابون ): آب جاری نزد ایرانیان مقدس بوده وپیوسته از آلودگی وورود هرگونه فضولات وکثافات بدان جلوگیری میکردند 
آتش: آتش یا آذر یکی از چها ر عنصر اصلی کیش زرتشتی است و به منا سبت آنکه مفید تر از سا یر عنا صر می با شد تو جه اکثر اقوا م روی کره ی ز مین را به خو د جلب کر ده است . عنصر ی که به زند گی انسا ن تحر ک و رو شنا یی می بخشد . درآیین مز دیسنا مظهر پا کی و نشا نه مهر و زند گی است . آتش همه اشیا را پا ک می کند و خود همیشه پا ک می ما ند حتی بعد از سوزاند ن کثیف تر ین اشیا آتش سر انجا م پا کی او لیه خو د را با ز می یا بد .در ایرا ن با ستا ن آتش بعنو ا ن سا لار خا نه (نما نو پا ییتی ) بشما ر می ر فت و در نگا هد ا ری آن کو شش بسیا ر می شد . بعلت نبو د ن کبر یت در آن زما ن آتش بطو ر دایم یک غنیمت بو د . اسا ساَ یکی از علل آنکه آتش همیشه در آتشکد ه ها می سو خت بخا طر آن بو د که می خو استند این گو هر بی همتا بطو ر دا یم در دستر س مردم قرار گیر د . در دین زر تشتی سو زا ند ن مر دار یا ریختن آشغا ل در آتش ؛ سو زاندن این نو ع مواد در آتش منع شده است .
هما نطو ر که در اوستا ی پنج گا ه نما ز (ها ون و رپیتو ن و ......) می خو انیم :
تو ام اتر م اهو رهه مز دا و .پو تر م اشه ونم اشهه رتوم یزه میید ه .هذ ه زا تر م هذه ایی ویا ونگه نم . ایمت بر سمه اشه یه فر سته رتم اشه ونم اشهه رتو م یزه میید ه .
مستا یم ترا ای آتش که پر تو پا ک تو سر آمد پا کی مز دا هستی ؛ با آب زور و با نخ بر گ خر ما و با  برسم پا ک گستر ده
در جای دیگر در خو ر شید نیا یش آمده :هنگا می که خو ر شید در خشا ن بر مید مد و فروغ آن تا بان می گر دد؛ صد ها و هز ا ر ستو د گا ن مینو ی به پا می خیز ند . آنها نو ر خورشید را می انبازند ؛ می گسترانند .و در زمین اهو را داده می پر ا کنند . تا پا کی گیتی وپاکی  بد نها فزونی گردد
مواردی که در مو رد آب  ذکر شده در مو رد آتش هم صا د ق است که چون روز آذر با ماه آذر برابر شو ند آن روز را جشن  گر فته و شادما نی کر ده . به آتشکد ه ها رفته و به ستا یش و نیا یش می پر داختند .
ستایش پاک تو را باشد ای آتش پاک گوهر ؛ ای بز رگتر ین بخشو ده ی اهو را مز دا ؛ای فروزه ای  که در خو ری ستایش را؛  می ستا یم تو را که در خا نه من افر و خته ای ؛ سزا واری ستایش و نیا یش را ؛ تو ای جلو گاه آن بزرگتر ین سزا وار ستا یش ؛  فرو زان باشی در این خا نه ؛  همو ا ره پر تو ت با زبانه ها ی سر خ فا م رخشند ه باشد ؛ در این خا نه ؛  همیشه؛  و همیشه تا زما ن بی پا یا ن . تو ای ایز دی که نزد یکتر ینی به اهو را؛ آرا مش و آسو دگی راه پیشکش ماسا ز ؛ آسو دگی در زند گی ؛ فر اخی در رو زی  ؛ پا کی و استو اری در دین ؛ گفتا ری رسا و ؛نوایی خو ش و از پس آن دا نش ؛ دانشی که به سو ی زند گی خو ش و بهتر ی راهبر ما ن گر دد .                 اتش نیایش
درباره آتش که هم از مطهر ات و هم از ضد عفو نی کنند ها بوده در اوستا مفصل از ان صحبت شده است ؛ در باب هشتم وند یداد از فقره هفتا د وسوم تا نود و ششم تما ما احکا م مر بوط می با شد به مقا م و ارج آتش در آیین زر تشت چه به عنو ان پاک کنند ه و چه به عنو ان ضد عفو نی کنند ه
 در نیکو داشتن آتش ؛ زرتشت بهرام پژ دو شاعر قرن هفتم هجر ی چنین سر وده :
بفر مای با مو بدان و ردان                 بدان پاک وپاکیز ه دل هر بدان
میان را ببند ند و کوشش کنند             همه آذر آنرا پر ستش کنند
به هر شهر بنهند آتشکد ه                 فرامش مکن رسمها ی سده
که آن نور از نورها ی خداست         گز انگو نه رخشا ن به پیش شما ست
برد رنج و سرما ز نز دیک تو         کند  روشن ابن جا ن تاریک تو
هر آن کس که بر پند ما کرد کار      بود خجسته خو شنو دی کر دگار
خاک (زمین ):سپند ار مزد در عا لم معنو ی مظهر محبت و بر دبا ری و تو اضع اهو را مز دا است . در جها ن جسما نی فر شته ای است مو کل زمین به این منا سبت ان را مو نث دا نسته اند . سپند ار مزد مو ظف است که هما ره زمین را خرم و آباد و پاک نگه دارد . هر که کشت و کار پر دازد و خا کی را آبا د کتد خشنو دی سپند ار مزد را فر اهم کر ده است .زمین مانند اسما ن هر دو در کیش زر تشتی و ایرا ن با ستان مقد س بو ده و هر کدا م دا رای فر شته ی مو کلی است که نگهبا نی زمین و آسما ن گما رده شده اند .روزهای 27و28 هر ماه بنام ایزد ( زامیاد )و(آسمان) نامگذاری شده است .

در سراسر اوستا آباد کردن زمین ومحترم داشتن خاک تو صیه و تا کید شده است و چون زمین جای کشت و پرورش گیاهان و رستنیها بوده و جایگاه کاشت و برداشت محصو لات غذایی است در پاکی و پاکیز گی زمین منتهای کوشش و دقت را مراعات می نمو دند و از آلو دن زمین پر هیز می نمو دند .
اصولا درکیش  مز دیسنا هر آنچه سو د مند و نیک و سو د رسا ن باشد مورد احتر ام و تقد س میباشد .زمین را که در سود رسانی سر آمد بو ده ؛ پاک ومنزه نگه داشته ؛ و به آنچه که کثیف و آلو ده بود؛ نمی آلو دند . در اوستا کلمه ی ( سپند ا رمزد )با رها متر ادف با لفظ زمین بکار رفته و برای خشنو دی فر شته ی (سپندارمزد ) با یستی زمین را پاک و آباد نگهد ارند
 در یشت نو زدهم ( زامیاد یشت ) که یکی از یشتهای قدیمی و اصیل و دلپذیر است درباره پاک و پا کیزه داشتن زمین و راجع به زمین بحث شده است .
در فصل پنجم (مینو خرد ) آمده است : پرسید دا نای مینو خرد ؛ کدام زمین شا دتر است ؟
 مینو خرد پاسخ داد : آن زمین شا دتر است که مرد پاک را ستگو یی بر آن زمین خان ومان گزیند ؛ دیگر آن زمین که بر آن آتشکده بر پا کنند ؛ سوم آن زمین نکشته و بیا بان که کشتزار و آبا دان کنند ؛ چها رم آن زمین که بر آن ستایش کنند وجای نیکان باشد ؛ پنجم آن زمین که مر دما ن بسیار دارد ؛ و ششم آن زمین که بر آن نیا یش کنند و ستایش آب ( آبزور ) بجای آورند .
زرتشت بهرام پژدو در وصف زمین از نظر دین زر تشتی اینطور سروده :
چو نیکو نگه کرد زرتشت را                بسی آفر ین کرد  هم پشت را
چنین است فرمان   داد آفرین                   که  پاکیزه دارند  روی زمین
زخون و پلیدی و از مردگان                 نباید که آلو ده باشد جهان
نسا و پلیدی بدانجا برند                    که مردم بر آن راه بر نگذ رند
چو آباد باشد به کشت و به کار             به مردم رسد  سود از او بی شمار
به گیتی بود آن کسی بهتر ین             که کوشد به آباد کر دن زمین
چو بشنو دی ؛ این پندار کار بند            که پندی ست شایسته و سود مند
هوا :یکی دیگر از عناصر چها ر گانه عنصر هوا ( باد ) است که در مز دیسنا از اهمیت ویزه ای برخو ردار است . در اوستا از برای کلمه هوا دو لغت است . نخست واتو دوم وایو . در سراسر رام یشت از ایزد وایو یعنی فرشته هوا
تعر یف شده است . در اوستا وایو از ریشه (Va)(و) مشتق شده است که به بمعنی وزیدن می باشد و هم به معنی ایزد هوا تعریف شده است که موکل باد و هوای خوب است .
در اوستا از یک نظر ارتباط و پیو ند نا گسستنی خد اوند و طبیعت از هر جهت روشن می شود و آن هنگا می است که
ذات خدا وندی  ؛ ایز دان را ستایش می کند و طبیعت نیک را میستاید وگرامی میدا رد .
 در یشت پا نز دهم به این مو ضوع اشاره دارد : چون اهورامزدا ایزد هوا را می ستاید و او را گرامی میدارد تا باشد که بر شر و زشتی قایق آید این است آن که تواضع خدایی که با یستی برای مر دمان سر مشق باشد و این است اهمیت روش نیکی و نیک بودن که حتی خداوند خود در ستایش آن پیشگام است .
در فصل یازدهم از رام یشت دو جنبه بودن باد را یاد آور می شود یکی جنبه نیکی و سود رسانی آن ی در خدمت سپنتا مینو و دیگری جنبه آلوده و زیان رسانی آن در خدمت انگره مینو که این دو قسمت به هوای خوب و بد تعبیر می شود .
پاکی در خا نواده : (کو چکترین گروه اجتماعی )
این سخنان را به نو عروسان و تازه دامادان می گو یم . امید وارم اندرزم را بگوش هوش بشنوید و با ضمیری روشن آن را نیک در یا بید و به خاطر بسپا رید . همیشه با نیک منشی ومهر و محبت زندگی کنید و در راستی و پاکی کوشش کنید .از یکدیگر پیشی جو یید ؛ چه بیگمان از زند گا نی سر شار از خو شی و خو شبختی بر خو ردار خواهید شد .   ,وهیشتوا یشت 53 بند5
در دین زرتشتی هنگام ازدواج توسط موبد اند رز هایی به آنها گفته می شود که راه اشویی و پاکی را که شیوه ی رستگا ریست را به آنها نشا ن میدهد . اینک این اند رزها :
داد وآیین اردیبهشت امشاسپند : راستی و درستی است وهمواره باید درون و برون خود را پاک داریم از کژی و ناپاکی دوری جوییم؛ اشویی پیشه کنیم و بداد اشا راه پوییم زیرا (راه در جهان یکی است و آن راه اشویی است ) (ایو پنتا یو اشهه )
داد وایین خورداد امشاسپند : خرمی وابادانی است و همواره باید دل خود را خرم و تن را پاک داریم چه پاکی تن اشویی روان است . اندوهگین نباشیم . آب را پاک نگاه داریم و تن و جامه را در آب روان نشوییم ؛ کاریز کنیم و زمین خشک را برومند سازیم .
داد آیین امرداد امشاسپند : تندرستی و دیرزیوشنی است و همواره باید تن خود را درست وتوانا داریم از دروغ و پلیدی دوری کنیم؛ خانه و جامه را پاک و بی آلایش داریم ؛ درخت بکاریم و دردمندان را پرستاری کنیم .
هما نطور که همه چیز تکامل پیدا می کند و خانواده کوچک دیروز نیز تکامل پیدا کرده و گسترده تر می شود یعنی هم از نظر اندیشه و گفتار و کردار و هم از نظر جنبه های مادی که یکی از آنهاتولید مثل فرزندان برومند و پاک است .
طبق گفته اوستا : پاکیزگی برای انسان از گاه تولد بهترین بخشش است .
پس از پاکی در خانواده ۀ می پردازیم به پاکی در کوچه وشهر و کشور
همانطور که از خود شناسی به خداشناسی می رسیم ؛ پس باید از پاکی شخصی به پاکی اطراف خود نیز بپردازیم .به عبارت دیگر در این امر فرد فرد ما مسئولیم  تا با رعایت پاکیزگی شخصی و همکاری با شهر داری کوچه و محله در جمع آوری زباله و ایجاد فضای سبز و غیره در حفظ و گسترش ایین آشویی بکوشیم .بدین ترتیب بیگمان کشوری آباد و اشو خواهیم داشت .
امروزه در سراسر جهان با الهام گیری از آموزش گاتها مراکزی ایجاد شده که اساس کار آنها پیروی کردن از قانون
(اشا ) میباشد از جمله این مراکز :      مدارس و اموزشگاها ؛ گروهای مختلف پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست و غیره را می توان نام برد
در آخر باید اضافه کنیم این دو صفت ایزدی که اشویی و منش پاک می باشد تنها عامل ترقی انفرادی و اجتماعی هییت جامعه انسانی است . هنگامی که این دو صفت با تمام مزایای خود در انسان ظاهر گشته و اندیشه و گفتار و کردار آدمی برابرقوانین راستی ودرستی از پرتو دانش منور میگردد ؛ آنگاه نتایج این دو قوه بزرگ به دیگران نیز اثر نموده و
 بالا خره جهان را از اثرات خود آباد و جهانیان را شاد می نماید و بهشت با همه نعمت هایش در جهان خاکی آشکار می گردد .
زدن نشس زدار دیو و درج   پاکی تن و اشویی روان خویش .             (اوستا)
زدوده باد ناپاکی ؛  نابود باد گمراهی ودروغ  ؛  پایدارباد پاکی تن و روان     
   ایدون باد .
یاری نامه: گاتها ؛سروده های اشوزرتشت /برگردان از موبد فیروز آذدر گشسب
زراتشت نامه ؛ زرتشت بهرام پژدو
&nb

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 8 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط Shahriar Namiri

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 1728
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آی پی رایانه شما :

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
تماس با ما